„Tento zákon bude pre vás večne platný: v desiaty deň siedmeho mesiaca sa budete postiť a nebudete konať nijakú prácu, ani domorodec, ani cudzinec, ktorý sa u vás zdržuje. Lebo v tento deň sa budete zmierovať a očisťovať; očistíte sa od všetkých svojich hriechov pred Pánom. Bude to pre vás deň úplného odpočinku a budete sa postiť. To je večné ustanovenie.“(Lv 16,29-31)
Postili sa aj ďaľší starozákonní ľudia ako Mojžiš, Eliáš, Daniel, Ester či izraelskí králi, ktorí viedli k pôstu aj svoj ľud.
V Skutkoch apoštolov máme záznamy o tom, ako sa spoločne postila prvotná Cirkev, keď vysielali apoštolov a ustanovovali starších.
Keď začíname s pôstom, dôležitá je predprípravná fáza, ktorá sa týka nášho vnútorného prístupu. K pôstu by sme mali pristupovať z pozície pozitívnej viery: „ Je to Božia vôľa pre mňa, aby som sa postil a Boh ma požehná, keď sa budem postiť podľa Jeho vôle.“ Nepotrebujeme žiadne zvláštne znamenie, ani zjavenie, ani špeciálny pocit, aby sme sa začali postiť. Jednoducho je to Božia vôľa, lebo tak stojí v Písme (Mt 6,17-18): „ Keď sa ty postíš, pomaž si hlavu a umy si tvár, aby nie ľudia zbadali, že sa postíš, ale tvoj Otec, ktorý je v skrytosti. A tvoj Otec ťa odmení, lebo on vidí aj v skrytosti.“
K Bohu pristupujeme na základe viery, veríme že ON je (existuje) a že je Odplatiteľom tých, čo Ho usilovne hľadajú.
„Bez viery je totiž nemožné páčiť sa Bohu. Lebo kto prichádza k Bohu, musí veriť, že je a že odmieňa tých, čo ho hľadajú.“ (Heb 11,6)
Ak Ho hľadáš, On ťa odmení. Možno nie hneď, a tak, ako si predstavuješ, ale tým, ktorí hľadajú Pána, nijaké dobro chýbať nebude.
V Knihe proroka Izaiáša (v kapitole 58) je celý rad prisľúbení pre tých, ktorí sa postia podľa Božej vôle. Tu je 10 zvláštnych prisľúbení: svetlo, zdravie, spravodlivosť, sláva, vypočuté modlitby, neustále vedenie, nasýtenie, občerstvenie, dielo, ktoré má trvanie, obnovenie.
Dôležitý je aj postoj k nášmu vlastnému telu. Naše fyzické telo je chrámom Ducha Svätého. Ježiš svojou smrťou na kríži vykúpil nielen nášho ducha a dušu, ale aj naše telo. Zaplatil cenu svojej preliatej krvi a patríme mu celí – duch, duša, aj telo. Tvoje telo má dôležitú úlohu, a to je byť sídlom Ducha Svätého. Máme sa o telo starať, aby bolo silné a zdravé, schopné vykonať všetko, čo si Boh praje. Jednotlivé údy tela majú byť nástroje (zbrane), ktoré chce Boh použiť. Pôst je taktiež praktický spôsob, akým udržiavať svoje telo zdravým. Mnohé telesné aj iné problémy by sa vyriešili, ak by sa kresťania naučili postiť zdravým, praktickým spôsobom. Pokiaľ máš zdravotné problémy, napr. cukrovku, pravidelne užívaš lieky, je dobré poradiť sa o pôste s lekárom. Za ľudí, ktorí sa sami postiť nemôžu, by sa mali postiť iní kresťania.
Keď sme sa už rozhodli postiť, mali by sme si ujasniť ciele alebo dôvody, prečo sa ideme postiť. Existuje niekoľko biblických účelov pôstu:
· Pôst je spôsob ako sa pokoriť pred Bohom – pokora nie je emócia, je to konkrétny skutok, ktorý konáme pred Pánom a zodpovednosť za pokorenie sa leží na nás.
Pôst bol spôsob, ktorý využíval aj kráľ Dávid, aby sa pokoril pred Pánom: „…pokoroval som svoju dušu pôstom…“ (Ž 35,13)
· Pôst nám dáva hlbšie porozumenie Božiemu slovu – pôst nás približuje k Bohu, Pán nám dáva hlbšie poznanie a porozumenie Božieho slova.
„Priblížte sa k Bohu a on sa priblíži k vám“. (Jakub 4,8)
· Pôst nás vedie hlbšiemu poznaniu Božej vôle. Boh ťa povedie správnou cestou, ak si nájdeš čas hľadať Ho v modlitbe a v pôste. Poskytne ti usmernenie a ochranu.
„Potom som tam pri rieke Ahave vyhlásil pôst, aby sme sa pokorili pred pohľadom svojho Boha a tým si od neho vyprosili šťastnú cestu pre seba, pre svoje deti i pre celý svoj majetok.“ ( Ezd 8,21)
· Postíme sa, keď hľadáme uzdravenie alebo oslobodenie od zlých duchov.
„ Vtedy ako zora vypukne ti svetlo a uzdravenie ti náhle vyklíči: bude ťa predchádzať tvoja spravodlivosť a Pánova sláva uzavrie tvoje rady.“ (Iz 58,8)
„Tento druh sa nedá vyhnať ináč, iba modlitbou a pôstom.“Mt (17,21)
· Keď hľadáme Boží zásah v čase krízy, v čase, keď vieme, že ľudskými prostriedkami si nevystačíme. Takýto príklad je v Knihe kroník, keď je júdske vojsko obkľúčené cudzou armádou a kráľ Jozafát sa obracia k Bohu s prosbou o Jeho nadprirodzený zásah: „Prišli (ľudia) a oznámili Jozafatovi: „Veľký zástup prišiel proti tebe spoza mora, z Aramejska. Hľa, už sú v Asasontamare!“ To je Engadi. Jozafat sa preľakol. Rozhodol sa obrátiť na Pána a vyhlásil v celom Júdsku pôst. Júdovci sa zhromaždili uprosovať Pána. Aj zo všetkých júdskych miest prišli uprosovať Pána.“(2 Kron 20, 2-4). Boh nemá obľúbencov a príde na pomoc každému, kto Ho volá .
· Pôst ako príhovor – postiť sa môžeme za svojich blížnych, príbuzných, členov rodiny, ktorí sú ďaleko od Pána, alebo sami sa postiť nemôžu. Môžeš za nich priniesť obetu a Pán na takúto modlitbu odpovedá.
Čo sa týka dĺžky pôstu, nie je dobré začínať s príliš dlhým obdobím. Nezačínaj ani s týždňom ani dvomi ani 40 dňami. Ak sa ti to nepodarí splniť, môžeš sa cítiť porazený a pôst zanechať.
Prirodzené je začať pomaly a zdola vystupovať po stupienkoch nahor. Ak nie si na pôst zvyknutý, začni vynechávať posledné jedlo dňa. Napríklad, ak máš večeru o 18:00, zjedz svoje posledné jedlo na obed; večeru vynechaj a začni raňajkami nasledujúci deň. Ak v tom budeš nejaký čas úspešný, môžeš vynechať posledné dve jedlá – obed aj večeru. V katolíckej cirkvi je bežnou praxou pôst o chlebe a vode.
Tvojím hlavným cieľom by nemala byť dĺžka pôstu. Nie je dôležité, ako dlho sa postíš. Dôležité je to, či sa postíš podľa Božej vôle a či sú tvoje pohnútky správne, aby si z pôstu prijal úžitky, ktoré ti náležia.
Čo ťa čaká počas pôstu?
Počas pôstu je dôležité vyhradiť si extra čas na čítanie Biblie a na modlitbu. Je dôležité najprv čítať Bibliu a potom sa modliť. Keď čítaš Bibliu, pomazáva to tvojho ducha a tvoja myseľ sa dostáva do súladu s Bohom.Tvoja modlitba bude potom oveľa efektívnejšia.
Treba sa mať na pozore aj pred duchovným útokom. Skutočná obeť pôstu nespočíva len v zdržiavaní sa jedla. Keď sa začneš modliť a postiť za jednotlivé úmysly, príde satan a obráti proti tebe duchovné mocnosti. Zrazu sa môžu objaviť pochybnosti, strach, samota. Netreba sa znepokojovať, ani sa nechať odradiť. V skutočnosti je to znak, že diabla znepokojuješ a chce ti zabrániť v dosiahnutí cieľov. Nepoddávaj sa týmto pocitom a nedovoľ, aby ti vládli. Zameraj sa na Pána a pripomínaj si, že ťa miluje, je na tvojej strane a že odpláca tým, ktorí ho usilovne hľadajú.
Počas pôstu sa treba vyvarovať aj náboženskej okázalosti. Rob to čo najtichšie a najnenápadnejšie a vykonávaj svoje obvyklé činnosti tak, ako doposiaľ.
Veľa ľudí pocíti v prvej fáze pôstu nežiadúce telesné reakcie. Môže to byť silná bolesť hlavy, hlavne ak zvykneš piť veľa kávy, alebo bolesti z hladu. V skutočnosti toľko jedla nepotrebuješ, ale tvoj žalúdok je už zo zvyku nastavený na jedlo a tak zvykne protestovať. Ak chceš žalúdok „oklamať“, stačí vypiť pohár vody. Ak sú reakcie príliš prudké, je dobré si na chvíľu ľahnúť a odpočinúť si. Pôst odkrýva naše problémy, tak duchovné, ako i telesné. Keď sa objavia, nezvaľuj vinu za tento problém na pôst. Ďakuj Bohu, že odhalil problém, ktorý tam už bol. Ak sú príliš závažné, je dobré sa poradiť s niekým skúsenejším, s kňazom alebo lekárom.
Po pôste je dobré začať ľahkými jedlami, akými sú ovocie alebo surový šalát.
Pôst je pre nás kresťanov tak výsadou, ako aj povinnosťou. Venujme pozornosť Božiemu volaniu k modlitbe a pôstu pre jednotlivcov aj pre spoločenstvá. Dôverujme, že splní svoje zasľúbenie a odmení tých, ktorí ho usilovne hľadajú.
(spracované by Dana podľa Dereka Princa, Pôst )
„Zázračné je spojenie pôstu s modlitbou! Modlitba je bezmocná, ak nie je založená na pôste, a pôst je neplodný, ak na ňom nie je založená modlitba. Pôst človeka odpútava od telesných vášni. Keď ich premôže preniká celého človeka, očisťuje ho, a do očisteného chrámu duše privádza Boha.“
(Ctihodný Marek Askéta )
„ Pozrime sa na pôst ešte z jednej strany. Je to vzťah pôstu a Eucharistie. V predošlých dobách si kresťania viacej uvedomovali túto spojitosť, pretože bol pred svätým prijímaním predpísaný dlhší pôst ako dnes. Kto sa postí, zrieka sa jedla i pitia. V Eucharistii však oslavujeme jedlo i pitie. Človek sa v Raji prehrešil jedením, teraz získava spásu a spoločenstvo s Bohom skrze Eucharistiu. Práve to, čo si človek v pôste odopiera, stáva sa tým najvnútornejším úkonom vzťahu s Bohom. Dary chleba a vína sa premieňajú v Kristovo Telo a Krv a sú podávané človeku. Ich požívanie človeka privádza k jednote s Bohom. Tak sa stáva jedlo i pitie posvätným. Eucharistia je v tomto zmysle prekonaním prvotného pádu človeka, ktorý sa chcel jedením zmocniť božstva. Premena nášho pokrmu a nápoja v najvyššiu formu stretnutia s Bohom v Eucharistii ukazuje, že pôst má v zásade vždy kladnú funkciu. Nie, že by nám nechcel dopriať jedlo a pitie, ale chce, aby pre nás oboje zduchovnelo.“
|
Najnovšie komentáre